Hyvä työpaikka, tarua vai totta?

Sitä klassista Lottovoittoa odotellessa, on monilla haaveena saada itselleen hyvä työpaikka. Sellaiset tuntuvat vaan olevan kiven alla nykyisin. Monet käyvät töissä ”pakosta”, eikä heillä ole motivaatiota antaa sitä panosta jota työnantaja heiltä odottaa. Eikä se ole mikään ihme työnantajapuolen nykyisellä asenteella. Tuntuu, että heidän mielestään työntekijät ovat korvattavissa ja vaihdettavissa kuin koneen osat, jos eivät täytä jatkuvasti kiristyviä tavoitteita.

Mikä tekee työpaikasta hyvän?

Monet sanovat hyvän palkan olevan tärkeintä, mutta raha ei kauan lämmitä, jos työpaikalla ei viihdy. Työpaikka, jossa ihmistä kuunnellaan ja palkitaan oikeudenmukaisesti tehdystä työstä, täyttää mielestäni hyvän työpaikan määrityksen.

Great Place to Work instituutio puolestaan määrittelee hyvän työpaikan seuraavasti - "hyvä työpaikka on sellainen, jossa työntekijät luottavat organisaationsa johtoon, ovat ylpeitä siitä mitä tekevät ja nauttivat työtovereidensa kanssa työskentelystä". Tehtaan arjessa nämä määritelmät tuntuvat usein yhtä kaukaisilta kuin Lottovoitto.

Mistä löytyvät avaimet hyvään työpaikkaan?

Se että työpaikasta tulee hyvä työpaikka, vaatii panostusta, niin työnantajalta, kuin työntekijöiltä. Avaimet ovat kuitenkin työnantajalla. Eikä se ole monesti rahasta kiinni, vaan kunnioituksesta ja yhdenvertaisuudesta.

Se että työntekijöitä sekä kuunnellaan, että heidän työpanostaan arvostetaan, eikä unohdeta, että heillä on myös oma elämä. Se avaa oven kohti parempaa työpaikkaa. Hyvän työpaikan kynnyksen yli päästään kuitenkin vasta, kun myös me työntekijät tulemme toimeen keskenämme. Kai sellainen työnantajakin, joka toimii hyvän työnantajan tavoin, ansaitsee osansa arvostuksesta.

Mikä on hyvän työpaikan merkitys?

Hyvästä työpaikasta hyötyvät niin työntekijät, työnantajat, kuin myös koko yhteiskunta. Hyvällä työpaikalla viihdytään pidempään, eikä työpaikan vaihto tunnu houkuttelevalta, samoin myös eläkkeelle jäädään myöhemmin. Sairastaminen ja siitä aiheutuneet kulut myös pienenevät.Se miten paljon työnantajat hyötyisivät siitä, että heidän työpaikkansa olisi työtekijöiden mielestä ”hyvä työpaikka” on kumma, että he eivät panosta siihen enempää.

Tänä päivänä valitettavan monelle hyvä työpaikka, tai työpaikka yleensä, on vain kaukainen haave….

Jouni Linden

pääluottamusmies