Jatkuvat muutokset syövät eläkejärjestelmän uskottavuutta

SAK:n Lauri Lylyn mukaan eläkeratkaistulla on tarkoitus palauttaa nuorten usko eläkejärjestelmään. Jatkuvat muutokset kuitenkin vievät uskottavuutta koko järjestelmältä. Siitä ei ole montaa vuotta kun eläkejärjestelmää juuri muutettiin ja eläkeikä muutettiin 65 vuodesta joustavasti 63-68 ikävuoden välillä. Alaikärajan lasku antoi silloin uskoa siihen että raskasta työtä tekevällä voisi olla mahdollisuus päästä työeläkkeelle työstä, eikä vain työkyvyttömyyseläkkeen kautta. Myös muut silloin tehdyt muutokset käänsivät eläkkeelle jäämisiän nousuun toivotusti.

Nyt tehty eläkkeelle pääsyn alaikärajan mekaaninen nosto jättää ilmaan pelon että eläkeikää nostetaan myös tulevaisuudessa. Tämä eläkeiän alarajan nosto ei anna nuorille ja vähän vanhemmillekaan toivoa siitä että he selviäisivät terveenä eläkkeelle. Tästä korotuksesta jää tunne että eläkeikä karkaa tietyin välein yhä kauemmaksi ja kauemmaksi.

Noin isojen ratkaisujen takana pitäisi pysytä seisomaan muutamaa vuotta pidempään, jotta ne olisivat riittävän uskottavia.

Jouni Linden

Metallin Liittovaltuuston jäsen