Parempia aikoja odotellessa…

Miksi Metalli on taas tekemässä ensimmäisenä sopimuksen? Tätä minulta kyseltiin, heti kun uutisissa kerrottiin Metalliliiton ja Teknologiateollisuuden päässeen neuvottelutulokseen. Esitin kysymyksen myös neuvottelijoille, Metallin liitovaltuuston ylimääräisessä kokouksessa. Sain vastaukseksi, että muut odottavat Metallin neuvottelutuloksia. Tämä varmaan pitääkin paikkansa. Tärkeämpää on kysyä mitä sopimuksella saavutetaan?

Mitä tavoitteita Metalliliitolla oli?

Neuvottelut aloiteltiin jo varhain keväällä. Ammattiosastoilta pyydettiin esityksiä työehtotavoitteiksi perinteiseen tapaan. Oliko niillä merkitystä vai oliko neuvottelut jo aloitettu? Kun neuvottelut aloitettiin, ei valtuutetuille tai jäsenille kerrottu millaisilla tavoitteilla niihin lähdettiin.

Oliko tavoitteena vain työnantajapuolen heikennysesitysten torjuminen? Pekkaspäivistä ja palvelusvuosilisästä ainakin olisi pitänyt heidän mukaan luopua, ehkä myös palkkoja leikata? Nyt olisi Metalliliiton aika siirtyä avoimempaan neuvottelukulttuuriin ja kertoa, niin tavoitteistaan, kuin neuvottelujen edistymisestä jäsenistölle.

Mitä sopimuksella saavutettiin?

Laiha sopu on parempi, kuin lihava riita, sanoo vanha kansa. Huikeita palkankorotuksia ei varmaan kukaan odottanut. Kuitenkin työnjohtajien vaatiessa vuoroviikoin lomautetulla työssä ollessa 120 % työpanosta, jotta hommat saadaan tehtyä, niin ei 0,5 % korotus tunnu kohtuulliselta.

Onhan sinne jotakin parannuksia ja tarkennuksia tullut tekstipuolelle. Eniten valtuustossa sopimuksen hyväksymistä puolesta kuitenkin painoivat valtiovallan lupaamat muutokset työttömyysturvan. Toivottavasti hallitus pitää sanansa, ettei turhaa hätäilty sopimusta tehdessä.

Mitä uudesta sopimuksesta seuraa?

Monilla työpaikoilla tullaan esittämään palkankorotusten siirtämistä tai niistä kokonaan luopumista, kun sopimus sen sallii. Miten hyvin pienillä työpaikoilla saadaan pidettyä kiinni palkankorotuksista? Toivottavasti olen väärässä kun pelkään, ettei se perälauta paljon tunnu, työnantajan juntatessa nämä vähäisetkin palkankorotukset unholaan.

No toivottavasti ainakin työttömien jäsenten päivärahat lähtevät luvattujen muutosten jälkeen nopeammin liikkeelle. Nämä luvatut helpotukset olisi pitänyt vaan toteuttaa jo aika päiviä sitten.