Liiton vahvuus syntyy tavoitteista

Jouni Linden

Millainen on vahva liitto?? Tekeekö liitosta vahvan suuri jäsenmäärä vai liiton hyvä talous?? Tätä jäin miettimään sen jälkeen kun syksyn neuvottelutulos hyväksyttiin äänestyksen jälkeen.

Tehdään Metalliliitosta vahva jälleen, oli Riku Aallon viesti liittokokousvaalien alla kun hän kävi puheenjohtaja vaalikampanjaa.  Mutta onko Metalliliitto nyt vahva??

Jos minulta kysytään, vastaan ei, tätä mieltä ovat myös monet jäsenet työpaikoilla! Mielestäni liiton vahvuus syntyy siitä, että se tietää mitä se tahtoo.  Kun tänä syksynä tehtiin sopimus, kuinka moni tiesi mitä neuvotelluissa tavoiteltiin? Ei ainakaan jäsenet, eivät myöskään liittovaltuuston jäsenet, ehkä liittotoimikunta vai tiesivätkö edes he?

Nyt on aika tehdä Metalliliitosta oikeasti vahva ja kertoa reilusti mitä me vaadimme seuraavalta palkankorotus kierrokselta. Nämä tavoitteet luovat tukevan selkänojan neuvottelijoillemme ja antavat vahvan viestin työnantajaliitolle ja jäsenille, että me olemme tosissamme.

Vaikka neuvotteluissa ei päästäisikään tavoiteltuun, ei ole heikkoutta myöntää, että joudutaan vastapuolen tavoitteiden vuoksi tekemään kompromisseja, jotta päästään sopimukseen.

Ei myöskään ole heikkoutta tai omien neuvottelijoidemme arvostelua jos sopimuksesta äänestetään, eikä tehdä yksimielistä päätöstä.  Äänestys on ennen kaikkea viesti työnantajille, että me emme niele kaikkea.

Esitän lopuksi, että tavoittelemme ensi kevään neuvotteluissa senttimääräisiä korotuksia, jotka ovat selkeästi suuremmat kuin nykyinen inflaatio esimerkiksi 80 senttiä tunnilta, ilman työpaikkakohtaista erää.