Lohjan Metalli 8 satavuotisjuhlat 2.11.2013

Ammattiosaston satavuotisjuhlia alettiin suunnittelemaan jo hyvissä ajoissa, noin vuotta ennen juhlia. Ensin tietenkin varmistettiin paikka, aika ja juhlapuhuja. Paikaksi valittiin Virkkalan klubitalo, iso juhlasali on juhlava ja vuokra sisältyi pitopalveluihin, kuten järjestelyt ennen ja jälkeen juhlan.  Marraskuun alussa olevaan pyhämiestenpäivään päädyttiin, siksi että samalla pystyimme järjestämään osaston pikkujoulut, kaksi kärpästä siis yhdellä iskulla.

Kuva: Milja Viljamaa

Marraskuun toinen päivä vuonna 2013, juhlien h-hetki oli lähestymässä. Myöhäissyksyn harmautta oli iltapäivän ilmassa, kun juhlapuhujaksi pyydetty Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto kiirehti paikalle lehdistön jo odottaessa. Paikallislehdistö oli kiinnostunut syksyllä tehdystä sopimuksesta ja sen seurauksista, sekä ammattiosaston pitkästä historiasta ja aktiivisesta toiminnasta. Samalla kun Riku Aalto ja ammattiosaston puheenjohtaja Jouni Linden antoivat lehdille haastattelua, aulan saapuivat jo ensimmäiset juhlavieraat.

Kuva: Milja Viljamaa

Ammattiosaston puheenjohtaja Jouni Linden ja sihteeri Jukka Peippo vastaanottivat ja kättelivät kaikki juhlavieraat, lähes 120 ihmistä. Juhlavieraille tarjottiin lasi kuohuviiniä tervetulomaljaksi.

Ammattiosaston jäsenten lisäksi paikalle saapui kutsuvieraita muista alueen Metallin ja paikallisista muiden liittojen ammatinosastoista. Myös Helsinki-Uusimaa aluetoimisto oli hyvin edustettuna.

Osa vieraista tuo kukkia ja muita lahjoja, vaikka osasto oli kutsussa pyytänyt mahdolliset huomionosoitukset tilille josta kertyneet varat lahjoitettaisiin hyväntekeväisyyteen. Nämä kertyneet varat, lähes 2000 euroa joka pyöristytettiin tasan 2000 euroon, ammattiosaston toimikunta päätti lahjoittaa uuden lastensairaalan rakentamiseen.

Kuva: Milja Viljamaa

Ihmisten hakeuduttua juhlasalin puolelle istumaan illan seremoniamestarina toimiva näyttelijä ja laulaja Heikki Lund toivotti juhlavieraat tervetulleiksi. Juhlat aloitti Virkkalan torvisoittokunta perinteisellä työväenmusiikilla.

Ensimmäiseksi puhujaksi Heikki kutsui Ammattiosaston puheenjohtajan Jouni Lindenin pitämään avajaispuhetta. Puheessaan Jouni Linden kävi läpi lyhyesti osaston historiaa ja alkuaikojen sekä tämän päivän haasteita.

– Tänä vuonna on myös toinen syy juhlaan, Virkkalan Metallityöväen ammattiosaston 130:n yhdistyminen Lohjan Metalli kasiin, Jouni Linden totesi puheessaan.

– Nykyään myös aivan liian moni työssä käyvä kamppailee toimeentulonsa puolesta. Työstä pitäisi saada palkkaa, jolla tulee toimeen. Jos joku vielä yrittää väittää, että vastakkain asettelun aika on päättynyt ja ammattiyhdistysliikettä ei enää tarvita, on sulkenut silmänsä ja korvansa työnantajapuolen jatkuvilta heikennysesityksiltä, muistutti Jouni Linden.

– Nostakaamme siis malja tälle juhlalle ja sille työlle, jonka menneet, nykyiset ja tulevat aktiivit ovat tehneet ja tulevat tekemään jäsenten hyväksi. Viihdytään tänään yhdessä ja tutustutaan toisiimme, Jouni kehotti puheensa lopuksi.

Kuva: Milja Viljamaa

Toiseksi juhlapuhujaksi Heikki Lund kuulutti lavalle Lohjan kaupungin johtajan Simo Juvan.

Hän piti pitkän ja asiantuntevan puheen Lohjan teollisesta menneisyydestä, nykypäivästä ja tulevaisuuden odotuksista. Hänen mielestään teollisuus on aina ollut tärkeä osa Lohjaa ja sitä sen pitää olla myös tulevaisuudessa.

Radan saamista Lohjalle hän piti tärkeänä ja vihjasikin sen mahdollisesta toteuttamisaikataulusta juhlayleisössä istuneelle Riku Aallolle, joka on mukana myös VR:n hallituksessa.

Kuva: Milja Viljamaa

Simo Juvan puheen jälkeen Heikki Lund viihdytti yleisöä laulullaan. Yleisölle kitaraa soittaen ja laulujen väliin tarinoiden hän viihdytti yleisöä Tapani Rautavaaran, Helismaan sekä perinteisillä työväenlauluilla. Yleisö kuunteli hurmioituen Heikin pehmeää ääntä, sekä hänen vuoroin liikuttavia ja riemastuttavia tarinoitaan laulujen välissä.

Kuva: Milja Viljamaa

Juhlan pääpuhujana toiminut Metalliliiton Riku Aalto oli vuorossa Heikki Lundin laulujen jälkeen. Aalto painotti puheessaan investointien ja kehitystyön tekemistä Suomessa työpaikkojen turvaamiseksi.

– Ammattiyhdistystoiminnassa ei olla yhtä lyhytnäköisistä kuin yritystoiminnassa ja kvartaali on ennemmin se sata vuotta, jonka iän saavuttamista Lohjan Metallityöväen ammattiosasto 8 juhli näissä juhlissa.

– Aktiiveja ja jäseniä tarvitaan, sillä mitä enemmän meitä on, sitä parempaa on edunvalvonta, muistutti Riku Aalto.

Kuva: Milja Viljamaa

Puheen jälkeen Riku Aalto jakoi osastossa toimineille puheenjohtajille, sihteereille, taloudenhoitajille sekä naisjaoston puheenjohtajille ammattiosaston kunniakirjat ruusujen kera.

Kuva: Milja Viljamaa

Kuvassa vasemmalta: Jouni Linden, Eira Honkanen, Jukka Peippo, Lilja Manninen, Bo-Einar Forsman, Hilkka Saarelainen, Eero Tuhkanen ja Kari Hämäläinen.

Kuva: Milja Viljamaa

Ennen ruokailua oli vielä vuorossa paikallisen improvisaatioteatteri Nasakkan vuoro viihdyttää juhlaväkeä. Huumori on tunnetusti vaikea laji. Siinä missä osa yleisöstä nauroi vedet silmissä ja poskilihakset krampaten esitystä, toiset katsoivat paheksuen nuorten miesten välillä pikkutuhmaakin heittäytymistä aiheesta toiseen.

– Jos ymmärrät mitä tarkoitan, repliikki jäi elämään iltaa muistellessa.

Virallisen osuuden päätti ammattiosaston sihteeri Jukka Peippo.

Hän kiitti juhlaväkeä, puhujia ja esiintyjä sekä toivotti juhlaväelle hyvää illan jatkoa.

Kuva: Milja Viljamaa

Juhlan lopuksi laulettiin vielä yhteislauluna perinteinen työväenmarssi Virkkalan työväen torvisoittokunnan säestyksellä Heikki Lundin toimiessa esilaulajana.

Kuva: Milja Viljamaa

Seuraavaksi oli vuorossa monien odottama osuus juhlaruoka, jonka Virkkalan klubitalon henkilökunta oli laittanut juhlien kuluessa tarjolle.

Tarjolla oli perinteinen maistuva jouluruoka, osasto tarjosi ruuan kanssa ruokajuomaksi puna- ja valkoviiniä sekä olutta.

Riitti sitä vielä ruokailun jälkeenkin juotavaksi.

Kuva: Milja Viljamaa

Ruokaa sulatellessa illan orkesteri esitti oman riehakkaan versionsa Tiernapojista.

Kuva: Milja Viljamaa

Loppuillan vietimme Juha Pennanen ja Cremen tahtiin tanssien. Kuten huumori myös musiikki herättää paljon intohimoja ja mielipiteitä.

Vanhempien mielestä yhtye soitti liian lujaa ja myös liikaa rokkia, joidenkin mielestä taas liian vähän rokkia. Kaikkia ei voi tietenkään miellyttää. Useimpien kommenttien mukaan yhtye kuitenkin soitti juuri sopivaa musiikkia.