Metalli 8 satavuotisjuhlapuhe

Kuva: Milja Viljamaa

Arvoisat juhlavieraat, hyvät toverit! Tervetuloa Lohjan Metallityöväen ammattiosaston satavuotisjuhlaan tänne Virkkalan klubitalolle.

Tänä vuonna on myös toinen syy juhlaan, Virkkalan Metallityöväen ammattiosaston 130:n yhdistyminen Lohjan Metalli kasiin. Yhdistymisestä käytiin vuosikymmenien aikana monia keskusteluja, vihdoin viime vuoden vaihteessa se tuli ajankohtaiseksi ja osastomme yhdistivät voimansa.  Tämän yhdistymisen jälkeen me muodostamme yhdessä läntisen uudenmaan suurimman osaston, jossa on lähes 1200 jäsentä.

Lohjan Metallityöväen ammattiosaston numero on vuosien varrella vaihdellut, alun perin vuonna 1913 se perustettiin numerolla 119 ja vuonna 1920 osaston numeroksi vaihtui 65, ennen kuin vuonna 1930 se vakiintui tänäkin päivänä tunnettuun muotoon Metalli kasiksi. Toiminnan perustarkoitus on kuitenkin pysynyt samana kaikki nämä vuodet.

Ammattiosasto perutettiin aikanaan sata vuotta sitten parantamaan jäsentensä yhteiskunnallista asemaa. Palkkaus, työolot ja erilaiset edunvalvonta kysymykset ovat tänäkin päivänä ammattiosaston kokouksissa ja toiminnassa tärkeässä roolissa.

Ammattiosastoa perustaessa monet tänä päivänä itsestään selvät asiat olivat vain haaveita, kuten kahdeksan tunnin työpäivä, viisipäiväinen työviikko ja työttömyyskorvaus, vain muutamia mainitakseni. Vaikka sadassa vuodessa ollaan suomalaisessa yhteiskunnassa menty paljon eteenpäin, ammattiyhdistysliikkeen ansiosta ja työläisten olot ovat parantuneet, tehtävää riittää sillä maailma ei ole valmis.

Tänäkin päivänä monella on huoli tulevaisuudestaan ja toimeentulostaan, yritysten irtisanoessa työntekijöitä. Työpaikkojen säilyttäminen täällä Suomessa luo paljon haasteita, siihen ei paljon mainostettu palkka maltti riitä, ei todellakaan, vaan vaaditaan myös tuotekehittelyä ja investointeja Suomalaiseen teollisuuteen. Näissä asioissa on kotimaisilla yrityksillä paljon parannettavaa, sillä aivan liian usein Suomalaisten yritysten investoinnit kohdistuvat muualle kuin Suomeen.

Nykyään myös aivan liian moni työssä käyvä kamppailee toimeentulonsa puolesta, työstä pitäisi saada palkkaa jolla tulee toimeen. Jos joku vielä yrittää väittää että vastakkain asettelun aika on päättynyt ja ammattiyhdistysliikettä ei enää tarvita, on sulkenut silmänsä ja korvansa työnantaja puolen jatkuvilta heikennys esityksiltä.

Tämän vuoksi ammattiyhdistystoiminnan historiaa ei saa heittää hukkaan, vaan pitää jatkaa kamppailua työntekijöiden yhteiskunnallisen aseman ja toimeentulon parantamiseksi myös tulevaisuudessa.

Kaiken tämän keskellä on myös syytä muistaa, että ihminen tarvitsee myös vapaa-ajan virikkeitä jaksaakseen.

Jo aivan alkuaikoina osasto järjesti jäsenilleen iltamia, silloin niillä jäsenten viihdyttämisen lisäksi kerättiin ammattiosaston toimintaan varoja.

Tänäkin päivänä viihteellistä toimintaa järjestetään, jotta jäsenet saavat jäsenmaksuilleen palautetta. Viihteellisempää toimintaa järjestetään myös sen vuoksi että voimme kokoontua yhteen ja tutustua toisiimme, sillä yhdessä toimimien on helpompaa jos tunnemme toisemme.

Nostakaamme siis malja tälle juhlalle ja sille työlle jonka menneet, nykyiset ja tulevat aktiivit ovat tehneet ja tulevat tekemään jäsenten hyväksi, viihdytään tänään yhdessä ja tutustutaan toisiimme.

Kiitos kaikille