Luottamusmiehet edunvalvonnan etulinjassa

Onko sinun työpaikallasi luottamusmies?

Jos vastaat kyllä, lähtötilanne on jo lupaavampi edunvalvonnan kannalta.  Valinnan lisäksi pitää luottamusmiehen vielä kouluttaa itseään tehtävää varten. Luottamusmieheltä vaaditaan kiinnostusta ja innostusta tehtäväänsä jotta se tulee hyvin hoidettua. Kukaan ei tietenkään ole täydellinen, sitä varten meillä on liiton toimitsijat joilta voi kysyä neuvoa tiukan paikan tullen ja Murikka-opisto jossa voi käydä päivittämässä tietojaan. Tärkeää on myös työkavereiden tuki luottamiehenä toimivalle. Arvosteluakin pitää toki kestää, eihän kaikki voi olla aina samaa mieltä miten hommaa pitää hoitaa.

Jos vastasit ei, on työpaikallasi vakava edunvalvonta vajaus.  Loppuvuodesta on taas aika valita luottamusmies työpaikalle. Oletko miettinyt voisitko se olla sinä tai työkaverisi? On tärkeää että aidosti mietitte tätä jos työpaikalta puuttuu luottamusmies. Ota sinä se askel eteenpäin. Luottamusmiehen tehtävä voi tuntua vaativalta, mutta se on myös antoisa. Tämän voin todeta usean vuoden kokemuksella luttamusmiehen tehtävästä. Aina voi oppia jotain uutta ja saa tavata uusia mielenkiintoisia ihmisiä. Työpaikoilla tarvitaan tekijöitä, jotka pistävät kampoihin työnantajille, sieltä tuntuu tulevan näinä päivinä yhä enenemän erilaisia heikennys ehdotuksia.

Rohkaise siis mielesi ja lähde ehdolle luottamusmieheksi, ole Vaikuttaja työpaikallasi!

Jouni Linden

Metallin Liittovaltuuston jäsen